Publicat de: maricu13 | decembrie 16, 2009

Arta fugii. Murakami despre alergat

Spune despre el că e un alergător mediocru. Ca scriitor s-a aflat însă pe lista scurtă a candidaţilor la premiul Nobel pentru literatură. Aleargă, printre altele, pentru a găsi o anume stare de pace şi pentru a-şi stăpîni implicit demonii interiori. E vorba de Haruki Murakami.

Am mai scris pe acest blog despre Murakami (aici şi aici), un scriitor japonez care nu doar că are un succes de public bine-meritat ci este şi un alergător de cursă lungă.

Mă bucură faptul că una dintre ultimele sale cărţi, “What I talk about when I talk about running” („Hashiru koto ni tsuite kataru toki ni boku no kataru koto”, în original) a apărut recent şi în traducere românească. Titlul ales de editura Polirom, “Autoportretul scriitorului ca alergător de cursă lungă”, pe mine personal mă nemulţumeşte deoarece deturnează sensul dorit de Murakami (care a plecat de la un titlu aproape identic al unei cărţi de proze scurte aparţinînd unui alt scriitor drag mie, Raymond Carver).

Dar de ajuns cu divagaţiile, vă invit la lectură. Cartea nu o să fie, poate, un imbold suficient ca să vă determine să alergaţi, mai ales că e iarnă serioasă afară, însă sigur va fi lectură agreabilă.

Un singur citat pentru acum: ”Pentru mine, alergatul e un exerciţiu practic, dar si o metaforă. De asta fac efort zilnic, pentru a mă îmbunătăţi. Sunt un alergător mediocru. Dar nu asta contează, ci faptul că în cursele pe distanţe lungi singurul pe care trebuie să îl învingi eşti chiar tu, prin felul în care eşti”.


Răspunsuri

  1. Multumim pentru citat. Asteptam cartea cu interes 🙂

  2. Desigur, Ladybird, ca vei citi si aceasta carte a lui Murakami. Ceva ma face sa cred ca mie mi-o va aduce Mosu’ si apoi pot sa ti-o imprumut. Pina atunci, daca vrei am volumele in engleza si japoneza 🙂

    • ador stilul lui murakami
      pana acum am citit doar dans,dans,dans si padurea norvegiana..
      as vrea sa citesc si altele insa nu le gasesc la biblioteca.. T_T

  3. Sotia mea a oferit aceasta carte drept „cadou-surpriza” la tombola ce a avut loc cu ocazia petrecerii de sfarsit de an organizata de un club de alergatori de cursa lunga. Poate pentru ca petrecerea s-a desfasurat pe 13 decembrie, a cumparat ultimul exemplar disponibil in librarii. Caut cartea de o saptamana si nu dau de ea. Maricu, crezi ca poti sa-l intrebi pe Mosu’ daca nu mai gaseste un exemplar? Sa comand pe site-ul editurii ar fi prea simplu….

    • Salut Alex
      eu am vazut cartea in librarii dupa data de 13 decembrie. Maine o sa o caut din nou si daca Mosu mi-o scoate in cale, promit sa iti cumpar un exemplar.

  4. murakami e o energie apoptotica, nu e chiar preferatul meu, dar citatul rules!

    • … am cautat ceva vreme sensul cuvintului „apoptotic”, care sigur nu e intrat in limba curenta.
      Presupun ca sensul e dat de definitia din biologie si ar insemna „moartea programata a unor celule ale organismului in urma cresterii naturale si a dezvoltarii”. Daca acesta este sensul, cred ca i se potriveste foarte mult scrierilor lui Murakami. Intr-un fel, cred ca termenul e bun si intr-o definitie a maratonului, inteles ca o ardere/moarte programata pentru a evolua ulterior.
      Multumesc Kyoteea

  5. […] Murakami am aflat de la prietenul meu Marian Chiriac. Asa ca i-am cerut lui Mos Craciun sa imi aduca ultima lui carte “Autoportretul scriitorului […]


Lasă un comentariu

Categorii